השוואה בין הליכי הוצאה לפועל לבין הליך חדלות פירעון

מה ההבדלים בין הליכי הוצאה לפועל לבין הליך של חדלות פירעון?

תקציר: ההבדל העיקרי בין השניים הוא שהליך חדלות הפירעון מאפשר לחייב לסיים עם חובותיו לאחר כ-4 שנים ובהוצאה לפועל, התיקים ייסגרו עם תשלום מלוא החוב (או הסדר בין החייב לזוכה).

מהם ההבדלים בין הליכי הוצאה לפועל להליך של חדלות פירעון?

  1. הליך חדלות פירעון מאפשר לחייב לסיים עם חובותיו לאחר כ-4 שנים ובהוצאה לפועל, התיקים ייסגרו עם תשלום מלוא החוב (או הסדר בין החייב לזוכה). לעיתים, יש מצבים שלאחר שנה - אדם יקבל צו הפטר בהליך של חדלות פירעון.

  2. בהליך חדלות פירעון, ניתן צו לעיכוב הליכים כנגד רוב ההליכים המשפטיים של החייב ובהוצאה לפועל מדובר במקרים בודדים ולא באופן "אוטומטי" כמו בהליך חדלות פירעון.

  3. בהליך חדלות פירעון ניתן צו תשלומים חודשי עם מתן הצו לפתיחת הליכים ובהוצאה לפועל יינתן צו תשלומים ככל שנקבע באזהרה או שהחייב הגיש בקשה לרשם.

  4. בהליך חדלות פירעון גם יוטלו מגבלות דומות לאלה שהוטלו בהוצאה לפועל כגון: הגבלה על החזקה או קבלת דרכון ישראלי, עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה כלקוח מיוחד, הגבלה על שימוש בכרטיס חיוב (למעט כרטיס דביט), הקמה או השתתפות בהקמת תאגיד. בנוסף, על החייב תחול חובה לשיתוף פעולה עם הממונה והנאמן, חובת תום לב, חובת שקיפות, הגשת דו"חות דו-חודשיים, המצאת מסמכים שונים וזאת.

  5. בהליך חדלות פירעון אי אפשר לעשות הסדר עם נושה פרטני ובהוצאה לפועל אפשר (לא באיחוד תיקים).

  6. בחדלות פירעון צבירת ריביות תהיה עד למתן צו לפתיחת ההליכים ובהוצאה לפועל קצב צבירת ריבית גבוה והצמדה עד לתשלום החוב במלואו.

הבדל העיקרי הוא שהליך חדלות הפירעון מאפשר לחייב לסיים עם חובותיו לאחר כ-4 שנים (יש מקרים שבפחות זמן ויש כאלה שיותר) ובהוצאה לפועל, התיקים ייסגרו עם תשלום מלוא החוב (או הסדר בין החייב לזוכה).

אם כן, מה עדיף? הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי או ניהול תיקים בהוצאה לפועל?

סיפור של כל אדם הוא שונה.

בהליך חדלות הפירעון, החייב נדרש לקחת חלק פעיל בהליך ולהקפיד על דרישות שונות וככל שיעמוד בתנאי ההליך, ייתכן שיהיה זכאי לקבל צו הפטר לצאת לדרך כלכלית חדשה.

בהוצאה לפועל, מטרת ההליכים היא גבייה וככל שהחוב לא משולם בתשלום אחד, הוא צובר ריבית בקצב מהיר.

לפעמים, ניתן לסגור את כל תיקי ההוצאה לפועל בסכום נמוך יותר ובפחות זמן מאשר פנייה להליך של חדלות פירעון. לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בעולם חדלות הפירעון וההוצאה לפועל.

יש מקרים, בהם יהיה צריך לשקול בכובד ראש האם לפנות להליכים של חדלות פירעון.

לדוגמה: אדם או זוג שבבעלותם דירה.

במצב המשפטי היום, אין ודאות מה תהיה התוצאה בפניה להליך של חדלות פירעון עם נכס.

האם ימונה כונס נכסים לדירה והיא תימכר?

האם יהיה אפשר להגיע לתקופת תשלומים ארוכה כדי לפדות את ערך הדירה בין מחירה לבין יתרת המשכנתה שרובצת על הדירה ולהותיר את הנכס אצל החייבים?

מצד שני, יש מקרים שבהם יהיה לשקול בחיוב פנייה להליך שלחדלות פירעון.

לדוגמה: אדם עם נכות, אדם מבוגר, ללא נכסים ושיצר את חובותיו בתום לב לפני שנים - ההליך בעניינו יכול להסתיים תוך כשנה, אם אין תועלת לנושים להותיר אותו בהליך.

בשונה להליכים בהוצאה לפועל, בהליך של חדלות פירעון יש מטרות נוספות חוץ מגביית החוב כמו שיקומו הכלכלי של החייב ושילובו במרקם החיים התקין.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום חדלות הפירעון ולפרוס בפניו את הסיפור המלא, כדי לקבל המלצה שתתאים ללקוח ולנסיבותיו.

פניה להליך שלא מתאים לחייב - עלולה לעלות לחייב בתשלום יותר כסף ובאיבוד זמן יקר.

הסדר נושים בפשיטת רגל

מהו הליך הסדר נושים? האם כל הנושים צריכים להסכים להצעת הסדר החוב של החייב? והאם בית המשפט יתערב בהצעה?

האם יש בושה בהליך פשיטת רגל/ חדלות פירעון?


בחירת עורך דין לחדלות פירעון

עורך דין לפשיטת רגל