?האם יש בושה בהליך פשיטת רגל/ חדלות פירעון


עו"ד עמרי אושינסקי

עו"ד עמרי אושינסקי בעל ניסיון רב בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי של חייבים בהקיפי חובות נמוכים וגבוהים.

"פשיטת רגל" נשמע כמו תואר מפוקפק שמלווה בקלון וכישלון אישי.

האם זה באמת נכון?

 

אברהם לינקולן, דונלד טראמפ, וולט דיסני, הנרי פורד הם ללא ספק שמות של אנשים שהצליחו בחיים. הידעת שגם הם "פשטו את הרגל"? האם זה עצר אותם?בדיוק הפוך.

במקום להסתכל על פשיטת רגל ככישלון, יש להסתכל עליה כהזדמנות לשיקום כלכלי וכהזדמנות לפתוח "דף חדש".

לטעמי, פניה להליך של חדלות פירעון היא לא הודאה בכישלון אלא הצהרה לעולם שאדם מוכן לשים את פרק החובות מאחוריו ולצאת לדרך חדשה.

זו עובדה. 

פועלים, מלצרים, מורים, אנשי עסקים ומיליונרים, פנו להליך של פשיטת רגל. 

כולם ביקשו לקבל הזדמנות נוספת לשפר את חייהם ולחזור למסלול חיים תקין.

המשיכו לקרוא.

מהיום אמרו: "חדל פירעון" במקום "פושט רגל".

החל מיום 15/09/2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 שהחליף את פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980, וכל אדם שפונה להליך כזה, פונה להליך ששמו הוא הליך של "חדלות פירעון".

מהו הליך של חדלות פירעון?

בניגוד להליך פשיטת הרגל שבו חייב יכל להישאר שנים רבות בהליך ללא אופק לסיום ההליך, חוק חדלות פירעון קובע תקופת שיקום כלכלי של שלוש שנים (בדרך כלל. עוד מעט נדבר על תקופות ארוכות יותר או קצרות יותר).

לצורך הדוגמה: מהיום שאדם מגיש בקשה לקבל צו לפתיחת הליכים, ייקח מעל 4 שנים עד שיקבל צו הפטר (צו הידוע בסלנג כצו ל"מחיקת חובות").

חשוב להדגיש כבר עכשיו, שאם זה המאמר היחיד שתקראו בנושא חדלות פירעון, צריך לדעת שצו הפטר לא מוחק את כל החובות- ולא יימחק: חוב מזונות, חובות שנוצרו במרמה וקנסות פליליים. 

כמו כן, חשוב להדגיש שברגע שתתחילו להתעניין בנושא, תשמעו ותקראו סיפורים על אנשים שפנו להליך של פשיטת רגל או חדלות פירעון שילמו "גרושים" במשך שנה ולאחר כשנה בהליך קיבלו צו הפטר מהחובות ללא צורך בתשלום נוסף. 

אז כמו כל דבר בחיים, מדובר בחצאי סיפור וכמו שהקלישאה השחוקה אומרת: "אם משהו נשמע טוב מדי בכדי להיות אמיתי – הוא לא אמיתי." 

מומלץ להיזהר לא לפתח תקוות שווא ואז לגלות שהסיפור שלכם זה לא הסיפור של המבוגרת הערירית בת ה-84 שסוחבת תיקי הוצאה לפועל 20 שנה ומוכרת בנכות של 100% על ידי המוסד לביטוח לאומי לצמיתות (אין לנושים תועלת ולכן זו דוגמה לאדם שיקבל הפטר לאלתר).

אין ממה להילחץ. חוק חדלות פירעון מאפשר פתרון לחובות.

חשוב להבין שמדובר בהליך שמטרתו להביא לשיקום כלכלי של אותו אדם שנקלע לחובות אבל להליך יש גם מטרה משנית - לפרוע כמה שיותר חובות לנושים. 

אז, אי אפשר להתעלם מכך שמי שנכנס להליך צריך לעבוד (ככל שאין לו מניעה רפואית לכך) ולפעמים צריך לעבוד יותר קשה כדי לשלם לנושים שלו ובכדי שיהיה זכאי לצו הפטר. 

צריך להבין שגם אם אותו אדם לא ימצה את פוטנציאל ההשתכרות שלו ולא יעבוד, או יעבוד במשרה חלקית ללא הצדקה – ההליך יכול להתבטל והוא יחזור למסגרת של הוצאה לפועל! 

לכאורה, החוק נותן אופק לסיום החובות (כ-4 שנים) אבל חשוב להבין שאותו אדם שנכנס להליך יידרש לשלם כל חודש סכום כספי לנושיו, ולפעמים מדובר בסכום כספי לא מבוטל. 

כמו כן, אם יש לו זכויות ירושה או נכסים אחרים, הוא יידרש לפדות אותם.

הרבה אנשים מספרים לי ש"הכל היה טוב, התנהלתי כמו שצריך, הכל היה בסדר עם הבנק עד שיום אחד.." ו"אני רק רוצה לצאת מזה. לסיים עם החובות, אני כבר הרבה זמן בזה ואני רוצה לפתוח דף חדש."

זה אפשרי. 

בעזרת עו"ד המתמחה בתחום חדלות הפירעון ניתן לסיים עם החובות בצורה הפשוטה והטובה ביותר, ואולי גם בהליך שאורך כמה חודשים, ללא הליך של חדלות פירעון.

 תזכרו, זה הליך ארוך, יכול להיות מתיש, ורצוי להיות מיוצג על ידי עורך דין מנוסה בתחום (קראו: "איך לבחור עורך דין?").

ולסיום, האם את אברהם לינקולן, דונלד טראמפ, וולט דיסני, הנרי פורד מישהו זוכר בגלל הכישלונות הכלכליים שלהם?

האם הליך של פשיטת רגל הגדיר את האנשים הגדולים האלה? או שהעובדה שהם הכריזו פשיטת רגל היא רק טיפה בים ההצלחה שלהם?

אולי יעניין אותך: