כמה זמן לוקח חדלות פירעון?

כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי?

עו"ד עמרי אושינסקי

עו"ד עמרי אושינסקי בעל ניסיון רב בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי של חייבים בהקיפי חובות נמוכים וגבוהים.

אני רואה ברשתות החברתיות פרסומים רבים על הליכים שונים שמאפשרים לאדם לשים את פרק החובות מאחוריו תוך זמנים קצרים (מספר חודשים).

יש גם פרסומים שניתן למחוק חובות ללא הליך פשיטת רגל.

בוא נעשה סדר.

החל מחודש 09/2019, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי החליף את הליך פשיטת הרגל.

לכן, מבחינת אדם שיפנה להליך של שיקום כלכלי - זו לא פשיטת רגל! אין יותר פשיטת רגל! יש הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

בעניין הזמנים, אם מגיעים להסדרים פרטניים עם נושים - משך הזמן תלוי בכמה שהחייב הסכים עם נושיו. זה יכול לקחת גם מספר ימים.

לדוגמה: אם נושה מסכים לקבל 1,000 ש"ח במזומן ולסגור את תיק ההוצאה לפועל - אז ברגע שיקבל את הכסף, תיק ההוצאה לפועל ייסגר באישור רשם ההוצאה לפועל. זה יכול לקחת גם יומיים. הכל תלוי מה מוסכם בין החייב לנושה.

בנוסף, יש גם אפשרות גם להגיע להסדר עם כלל הנושים באמצעות פנייה להליך של חדלות פירעון בהוצאה לפועל/ בבית משפט השלום ואז ההליך מפוקח על ידי עורך דין שהוא נאמן מטעם רשם ההוצאה לפועל או מטעם הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הליך ההסדר יכול לארך מספר חודשים ואז מבחינת הזמנים זה תואם לפרסום "מחיקת חובות ללא פשיטת רגל תוך כמה חודשים".

מה גם, אין מושג כזה "מחיקת חובות", "מחילה על חובות", "הקטנת חובות", "תספורת מחובות", "לחתוך את החובות" ועוד שלל מושגים שלא קבועים בחוק.

בחוק קבועים המונחים "צו הפטר" ו"הסדר".

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין פרסמה את ההחלטה הבאה (את/180/18 החלטה מיום 16.09.2018) וזו לשונה:

בכל הכבוד "להישגים" של עורכי הדין, פרסומת צריכה למסור מידע ענייני, אמין ונכון, שמשקף נאמנה את המצב המשפטי וגם את ניסיונו של עוה"ד ולא מצג שאינו קשור באלו


פרסומת (לרבות סרטוני וידאו או כל מדיה אחרת) במסגרתה מתחייב עוה"ד על תוצאה: זכייה, "ניצחון בהליך", הקטנת חובות או מחיקתם וכד' הנה פרסומת מטעה כלפי הציבור אשר עשויה ליצור רושם לא נכון ושאינה מכבדת את מקצוע עריכת הדין, כהגדרתה בסעיף 2א לכללי לשכת עורכי הדין (פרסומת), התשס"א-2001.

ודוק, "מחיקת חובות" הוא אינו מונח משפטי והשימוש במושג זה בפרסומות, כאילו זה הפתרון האופטימלי ודרך הפעולה בכל תיק, הוא שימוש מטעה, שאף עלול לעודד אנשים לאי תשלום חובות. על עורך הדין לפעול במסירות ונאמנות ללקוח בכל תיק בהתאם לנסיבותיו, ועל כן השימוש בביטוי "מחיקת חובות" או בביטוי "הקטנת חובות" (להבדיל מ"הפטר", "הסדר" וכו') הוא אסור.

בנוסף, פרסום תמונות של שיקים ש"השיג" עוה"ד ללקוחו מהווה אף היא פרסומת מטעה ושאינה מכבדת המקצוע.

בכל הכבוד "להישגים" של עורכי הדין, פרסומת צריכה למסור מידע ענייני, אמין ונכון, שמשקף נאמנה את המצב המשפטי וגם את ניסיונו של עוה"ד ולא מצג שאינו קשור באלו."


לכן, יש להפעיל שיקול דעת בקריאת פרסומים במרשתת.

לענייננו, לאחר ההקדמה שיש מספר דרכים לסיום החובות בהסדרים מול הנושים, להלן משך הזמנים בהליך חדלות פירעון (גובה החוב משנה לעניין היכן יתנהל ההליך, או בהוצאה לפועל או בבית משפט השלום בקשר לחייב שהוא אדם פרטי ולא חברה).

הליך חדלות הפירעון אורך כ-4 שנים:

  • כ-30 יום מהיום שהחייב הגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכים עד ליום שניתן הצו בפועל על ידי הממונה (המדינה) או על ידי רשם ההוצאה לפועל;

  • כשנה של "תקופת ביניים" ממועד מתן הצו לפתיחת הליכים ועד למתן הצו לשיקום כלכלי לחייב - במהלך תקופה זו, החייב נדרש לעמוד בחובות ובמגבלות שהוטלו עליו בצו לפתיחת הליכים ולשתף פעולה עם הנאמן, הממונה ובית המשפט או רשם ההוצאה לפועל;

  • דיון בבית המשפט על מתן צו לשיקום כלכלי ותחילת תקופת השיקום כלכלי שהיא התקופה שממועד מתן הצו לשיקום כלכלי על ידי בית המשפט ועד לסיום הליך חדלות הפירעון.

תקופה זו נמשכת נמשכת כ-36 חודשים (3 שנים) בה החייב ישלם תשלום חודשי בתכנית פירעון.

אם החייב יעמוד בתכנית הפירעון, הוא יקבל את אישור הממונה (המדינה) או מרשם ההוצאה לפועל, שהוא עמד בתקופת השיקום הכלכלי ויהיה זכאי לצו הפטר מהחובות שנוצרו לפני הפניה להליך של חדלות הפירעון.

  • "האותיות הקטנות": יש לקבל ייעוץ מעו"ד העוסק בתחום חדלות הפירעון שכן, לא כל הליכי חדלות הפירעון יסתיימו לאחר כ-4 שנים בהפטר. יש הליכים שיסתיימו לאחר כשנה, ויש הליכים שיסתיימו לאחר יותר מ-4 שנים. אם לחייב יש נכס מגורים, משך ההליך יכול להשתנות משמעותית כדי להותיר את נכס המגורים בבעלותו. בנוסף, יש גם הליכים שיבוטלו והחייב לא יקבל צו הפטר או שיש נסיבות הקבועות בסעיף 163 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שמצדיקים הארכת/ קיצור התקופה של תכנית השיקום שהיא בדרך כלל, 36 חודשים.

  • לסיום, מומלץ להפעיל שיקול דעת בקשר לפרסומים שונים במרשתת ולהתייעץ עם עורך דין שעוסק בחדלות פירעון ושיקום כלכלי.

לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות חייגו עכשיו:

058-747-1234

אולי יעניין אותך:

האם יש בושה בהליך פשיטת רגל/ חדלות פירעון?


בחירת עורך דין לחדלות פירעון

עורך דין לפשיטת רגל


הסדר נושים בפשיטת רגל

מהו הליך הסדר נושים? האם כל הנושים צריכים להסכים להצעת הסדר החוב של החייב? והאם בית המשפט יתערב בהצעה?