חדלות פירעון ושיקום כלכלי 

הרפורמה בדיני חובות 





עו"ד עמרי אושינסקי                                                          עודכן לאחרונה: 22.06.2023

תקציר: 

הליך של חדלות הפירעון מאפשר לאדם שנקלע לחובות לקבל הזדמנות לפתוח "דף חדש" ושיקום כלכלי.

משכו של ההליך יכול להשתנות בהתאם לנסיבות של החייב, אופן יצירת החובות ונכסיו. 

ברירת המחדל של ההליך היא כ- 48 חודשים (כ-4 שנים).

בסיום ההליך, מטרתו של החייב היא לקבל צו הפטר מהחובות (בסלנג: "צו למחיקת חובות").

אדם שפונה להליך חדלות פירעון יקבל צו לפתיחת הליכים שמעכב גם את הליכי ההוצאה לפועל המתנהלים כנגדו (כגון: ביטול עיקול משכורת, הגבלות, צו הבאה ועוד).

מהי חדלות פירעון?

עו"ד עמרי אושינסקי בעל ניסיון וידע רב בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי של חייבים בהקיפי חובות נמוכים וגבוהים.

 ייצג מנהל מיוחד מטעם המדינה במאות תיקים.

"חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו." 

(סעיף 2 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי).


מה זה אומר?


שיש 2 אפשרויות לפי החוק, שחייב יכול להיכנס להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי:


כלומר, אם אדם או עוסק מורשה או תאגיד נמצא במצב של חדלות פירעון, הוא רשאי לפנות להליך של חדלות פירעון המתנהל לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי בכדי להשתקם כלכלית במטרה לקבל צו הפטר (מה שמכונה בסלנג צו "למחיקת חובות").


מי יכול להגיש בקשה לחדלות פירעון (פשיטת רגל)?

הבקשה תוגש אם האדם נמצא בחדלות פירעון או שהצו יסייע כדי למנוע את חדלות פירעונו.

אדם שסך חובותיו נמוך מסכום של 161,236 ₪, יכול להגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכים לרשם ההוצאה לפועל

אדם שסך חובותיו גבוה מסכום של 161,236 ₪, יכול להגיש לבית משפט השלום.


כלומר, אין הגבלת סכום של גובה החובות כדי לפנות להליך של חדלות פירעון.


או

או


מהן 3 מטרותיו של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי?


למעשה, מטרתו הראשונה של החוק היא לאפשר לאדם לפתוח "דף כלכלי חדש" לאחר שנקלע ל"תאונה כלכלית" ובהמשך להשתלב במרקם החיים הכלכליים תוך שמירה על כבודו.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שהמטרה שנייה של החוק היא הגדלת שיעור החוב שייפרע לנושים שהם הנפגעים העיקריים בהליכי חדלות הפירעון (שהרי בסוף ההליך, ייתכן שהם יאבדו חלק גדול מהחוב והחייב יצא לדרך חדשה מבלי שהם יוכלו לפעול כנגדו). 

לכן, במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ממשים את נכסיו של החייב כדי להקטין את הפגיעה בנושים. 

להליך פשיטת הרגל, בשונה מהליך חדלות פירעון היו שתי תכליות מרכזיות. האחת, הגנה על זכות הקניין של הנושים וחלוקה שוויונית של נכסי החייב בין נושיו; השניה, ולא פחות חשובה, היא מתן אפשרות למי שנקלע בתום לב לחובות לפתוח דף חדש בחייו (ע"א 5628/14 יוסף סלימאן נ' סמירה סלימאן, בפסקה 14 (נבו 26.9.2016)).

לכן, יש לשים לב, לכאורה, המגמה בהליך חדלות פירעון היא חיובית יותר מאשר הליך פשיטת הרגל (שכבר לא ניתן לפנות אליו). מטרות חוק חדלות פירעון הן 3 ששתיים מהמטרות (1 ו-3) הן לטובת החייב. 

 חשוב לציין, הלכה יחסית חדשה בדיני פשיטת הרגל קבעה שיש מקרים שהם החייב יהיה פטור מתשלום צו תשלומים חודשי, כך למשל אם מדובר באדם ללא כושר השתכרות, כגון בעלי מוגבלות שהוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי בנכות בשיעור העולה על 75% אובדן כושר עבודה (רע"א 6353-19 אנטולי לשצ'נקו נגד כונס הנכסים הרשמי; רע"א 6999-20 נסים עוידה נגד כונס הנכסים הרשמי מחוז חיפה).

יש לציין שבחוק קיימות אפשרות לשיקום כלכלי של תאגידים ועסקים והמשך פעילותם (תוכלו לקרוא על זה כאן).


מהו הליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי (פשיטת רגל)?

אם אדם נמצא במצב של חדלות פירעון, הוא רשאי לפנות להליך של חדלות פירעון המתנהל לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי בכדי להשתקם כלכלית במטרה לקבל צו הפטר (שמכונה בסלנג צו "למחיקת חובות" או "תספורת מחובות").

כשחייב פונה להליך של חדלות פירעון הוא מוכרז כבר בהתחלה כ"חדל פירעון" וזהו הסטטוס המשפטי שלו באמצעות צו לפתיחת הליכים (בעבר, בהליך פשיטת רגל, חייב היה מקבל צו כינוס לנכסיו ובהמשך, ייתכן שהיה מוכרז פושט רגל, הליך שהיה לוקח זמן רב).

הליך חדלות הפירעון מזכיר במידת מה את הליך איחוד התיקים בהוצאה לפועל, בו יחסיו של החייב עם הנושים היו מוסדרים באופן מאוחד לעומת התנהלות פרטנית מול כל נושה ונושה.


כמה זמן לוקח הליך חדלות פירעון?

משך ההליך הוא כ-4 שנים ממועד מתן הצו לפתיחת הליכים ועד למועד קבלת צו ההפטר (לקריאה מרחיבה על שלבי הליך חדלות הפירעון לחצו כאן).

מהו צו לפתיחת הליכים? 

צו לפתיחת הליכים (נקרא בעבר בהליך פשיטת הרגל: "צו כינוס") הוא הצו שפותח את הליך חדלות הפירעון והוא השלב הראשון של ההליך (לקריאה מרחיבה על צו לפתיחת הליכים לחצו כאן).

מהן תוצאותיו של צו לפתיחת הליכים?

מהם שלבי הליך חדלות הפירעון?

4 השנים שלעיל כוללות: 


"האותיות הקטנות":

בהליך של חדלות פירעון נבחנת התנהלותו של החייב לפני פנייתו להליך וגם בזמן היותו בהליך.

מצד אחד, חייב שלגביו התגלה חוסר תום לב באחד מהשלבים בהליך - הליך חדלות הפירעון עלול לעלות למסלול של ביטול ההליך עוד לפני שתקיים דיון בבית המשפט וגם לאחריו. 

מצד שני, אם יכולת ההשתכרות של החייב לא עולה על צרכי המחייה הבסיסיים שלו, ואין לו נכסים שניתן לממש ולמעשה אין עוד תועלת בהמשך ניהול הליך חדלות הפירעון, יינתן לחייב צו הפטר לאלתר, ללא תכנית לשיקום כלכלי (כלומר: לאחר כ-12 חודשים, החייב יקבל צו הפטר מבלי לשאת בתכנית פירעון).

ככל שהליך חדלות הפירעון יבוטל, לחייב תיקבע "תקופת צינון" עד שיוכל להגיש בקשה חדשה. אורך התקופה נע בין שנה לעד שנתיים וחצי עד שניתן יהיה להגיש בקשה חדשה למתן צו לפתיחת הליכים. לכן, חשוב לעשות שימוש נאות בהליך (ע"א 8673/13 אלקצאצי נ' כונס הנכסים הרשמי שהיא שרירה וקיימת גם לאחר כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון וראו: רע"א 663/21). 

לא כל הליכי חדלות הפירעון דומים.

 יש להבחין בין חייבים שיש להם נכסים ברי מימוש לבין חייבים שאין להם זכויות או נכסים משמעותיים למימוש.

את כל האמור לעיל, יש לסייג ומומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום חדלות הפירעון כדי לעשות "תיאום ציפיות" לחייב בין הפרסומים השונים שרצים ברשתות החברתיות בימים אלה, לבין הנסיבות הפרטניות של החייב (להמשך קריאה: מיתוסים על הליך פשיטת רגל/ מיתוסים על הליך חדלות פירעון)

לטעמי, תיאום ציפיות שכזה הוא בגדר חובה, ויאפשר לחייב לקבל תמונה ריאלית ביחס למה עלול לקרות אם יפנה להליך של חדלות פירעון. 

כמו כן, חשוב להבין שצו הפטר לא יימחק בהכרח את כל החובות של החייב כגון: חוב מזונות, חובות שנוצרו במרמה וקנסות פליליים. 

לכן, חשוב לקבל הסבר מקיף ולהתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום חדלות הפירעון.


אולי יעניין אותך:

האם יש בושה בהליך פשיטת רגל/ חדלות פירעון?

בחירת עורך דין לחדלות פירעון 

עורך דין לפשיטת רגל

הסדר נושים בפשיטת רגל

מהו הליך הסדר נושים? האם כל הנושים צריכים להסכים להצעת הסדר החוב של החייב? והאם בית המשפט יתערב בהצעה?